Kiedy kontrolka „check engine” zaczyna świecić, u każdego kierowcy pojawiają się obawy. Nie jest to jednak powód do paniki, należy zdiagnozować problem i spróbować go rozwiązać. Sprawdź, jak zachować się podczas awarii silnika oraz co możesz zrobić w takiej sytuacji.

 

Co oznacza kontrolka „check engine”?

 

System diagnostyczny nie jest w stanie wykryć mechanicznych uszkodzeń silnika, jeżeli nie wpływają one na sygnały z czujników układu wtryskowo-zapłonowego. Kiedy zauważysz świecącą się kontrolkę, przede wszystkim musisz określić jej kolor. Jeśli jest ona czerwona, to doszło do poważnej awarii silnika i należy natychmiast zaprzestać jazdy. Jest to jednak dość rzadki przypadek, dużo częściej można zobaczyć pomarańczową kontrolkę – oznacza ona, że system wykrył nieprawidłowości w jakimś układzie. Jeżeli zapalenie się kontrolki nie wpłynęło na pracę samochodu, to możesz bez obaw dokończyć swoją podróż – jednak pamiętaj o późniejszym zdiagnozowaniu przyczyny.

 

Dlaczego kontrolka się świeci?

 

Najczęstszym powodem, dlaczego widzimy świecącą się kontrolkę, jest usterka katalizatora lub filtra. W wyniku wystąpienia tej awarii spaliny nie mogą być odpowiednio oczyszczane – przez co przyczyniają się do zanieczyszczenia środowiska. Kolejną przyczyną może być zablokowanie zaworu recyrkulacji spalin – w tej sytuacji konsekwencje są dość zbliżone. Jeżeli natomiast nastąpi awaria sondy lambda, to silnik ma gorsze osiągi, przez co wzrasta zużywana ilość paliwa, a skład spalin ulega znacznemu pogorszeniu. Podczas wystąpienia problemów sygnalizowanych przez „check engine” mechanik musi skontrolować, czy nie doszło do usterki układu wtryskowego. Tego typu awaria skutkuje niewłaściwym dawkowaniem paliwa, przez co dawki, które trafiają do cylindrów, zaburzają prawidłową pracę silnika. Przyczyną usterki mogą być także świece żarowe – czyli elementy, które są odpowiedzialne za uszczelnienie układu silnika i ułatwianie jego rozruchu. Zaleca się wymienianie świec zawsze, gdy minie przebieg wskazany przez producenta.

W sytuacji, gdy ikona zapaliła się i zgasła, a błąd zniknął z pamięci komputera, najprawdopodobniej przyczyną były wypadające zapłony – do takiej sytuacji może dojść po wizycie w myjni lub gdy napięcie podczas uruchamiania napędu na mrozie jest niskie.

To problemy, które nie zagrażają bezpośredniemu działaniu samochodu, jednak bywają także takie, które sygnalizują, że nastąpiła poważna awaria silnika. Kiedy auto zaczyna tracić moc, oznacza to, że komputer wykrył poważną dysfunkcję, a dalsza jazda może być kontynuowana tylko w trybie awaryjnym. Zdarzają się również sytuacje, kiedy zapaleniu się kontrolki nie towarzyszą odczuwalne różnice w pracy silnika. Może to jedak być tylko złudzenie spowodowane tym, że w rzeczywistości napęd nie osiągnął pełnej mocy. Dlatego za każdym razem, gdy komputer wychwyci jakikolwiek błąd silnika, należy oddać samochód do mechanika i poddać go odpowiedniej diagnozie. Możesz skorzystać np. z usług dostępnych pod linkiem –  https://motocentrum24.com.pl/remont-silnika/. Niektórzy mechanicy mogą zaproponować Ci „wykasowanie” błędu – nie jest to jednak opcja, która rozwiązałaby problem.

 

Jak rozwiązać problem?

 

Jeżeli chcesz chwilowo pozbyć się problemu, aby móc jeszcze przez jakiś czas korzystać z samochodu, możesz skorzystać z opcji „skasowania” kontrolki silnika. Robi się to poprzez manualne usunięcie kodu błędu z pamięci sterownika. Z usługi takiej możesz skorzystać w wielu warsztatach. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie i wybierasz je na własne ryzyko. Wykasowanie błędu nie sprawi, że problem się rozwiąże, takie działanie jedynie zmusi pojazd do dalszej jazdy, ale przyczyna problemu będzie nadal aktywna, a w konsekwencji może być nawet niebezpieczna. Jeśli Twój silnik ulegnie awarii, będzie potrzebował remontu, który możesz wykonać poprzez skorzystanie z usług profesjonalistów. Jeżeli mieszkasz w okolicach Białegostoku, skorzystaj z usług Moto Centrum 24 –  https://motocentrum24.com.pl/remont-silnika/.